Когато сте жертва на насилие в семейството, можете да потърсите подкрепа от следните държавни органи/организации:
1. отдел "Закрила на детето" към дирекция "Социално подпомагане" по настоящ/постоянен адрес - за да бъдете настанена с детето/децата си в кризисен център, както и да получите безплатна психологическа подкрепа за вас или детето; търсене на медиация между вас и партньорът ви на едно защитено пространство. При констатиране на риск за детето, ще бъде предприета мярка за закрила спрямо него, която се състои в оказване на психологична подкрепа, работа със семейството, настаняване в кризисен център и др.
2. Агенция за социално подпомагане - сигналът /устен, писмен/ ще бъде бъде препратен на регионалната дирекция за социално подпомагане или директно на ДСП/ОЗД и ще поискат писмен отговор за извършената проверка в 10 дневен срок, какъвто е нормативно определения за тази цел. Всеки сигнал става част от преписка, за която отговаря отделен служител. От АСП оказват методическа подкрепа на социалните работници за разрешаването на проблема. Участват и в екипни срещи по отделни случаи, както и в такива по Координационен механизъм завзаимодействие при работа в случаи на деца, жертви или в риск от насилие иза взаимодействие при кризисна интервенция. Ако не сте доволни от работата на социалните работници по вашия казус, можете да подадете сигнал/жалба за това до АСП.
3. Държавна агенция за закрила на детето - тук също може да подадете сигнал за ситуацията в семейството по телефон, писмено или на място в приемната на агенцията. Отново се оформя преписка и сигналът се препраща на компетентния отдел "Закрила на детето". Ще поискат задължително писмена информация от служителите за извършената работа, но не се ангажират със срок. В зависимост от случая може да информират и районното управление. Можете да получите консултация относно правните възможности на ЗЗДН и НК. Тази агенция има контролни правомощия по отношение на работата на социалните работници, както и оказва методическа подкрепа. Аналогично, ако не сте доволни от работата на социалните работници по вашия казус, можете да подадете сигнал/жалба. Идентично като служителите на АСП, тези също участват в екипни срещи по отделните случаи.
1. отдел "Закрила на детето" към дирекция "Социално подпомагане" по настоящ/постоянен адрес - за да бъдете настанена с детето/децата си в кризисен център, както и да получите безплатна психологическа подкрепа за вас или детето; търсене на медиация между вас и партньорът ви на едно защитено пространство. При констатиране на риск за детето, ще бъде предприета мярка за закрила спрямо него, която се състои в оказване на психологична подкрепа, работа със семейството, настаняване в кризисен център и др.
2. Агенция за социално подпомагане - сигналът /устен, писмен/ ще бъде бъде препратен на регионалната дирекция за социално подпомагане или директно на ДСП/ОЗД и ще поискат писмен отговор за извършената проверка в 10 дневен срок, какъвто е нормативно определения за тази цел. Всеки сигнал става част от преписка, за която отговаря отделен служител. От АСП оказват методическа подкрепа на социалните работници за разрешаването на проблема. Участват и в екипни срещи по отделни случаи, както и в такива по Координационен механизъм завзаимодействие при работа в случаи на деца, жертви или в риск от насилие иза взаимодействие при кризисна интервенция. Ако не сте доволни от работата на социалните работници по вашия казус, можете да подадете сигнал/жалба за това до АСП.
3. Държавна агенция за закрила на детето - тук също може да подадете сигнал за ситуацията в семейството по телефон, писмено или на място в приемната на агенцията. Отново се оформя преписка и сигналът се препраща на компетентния отдел "Закрила на детето". Ще поискат задължително писмена информация от служителите за извършената работа, но не се ангажират със срок. В зависимост от случая може да информират и районното управление. Можете да получите консултация относно правните възможности на ЗЗДН и НК. Тази агенция има контролни правомощия по отношение на работата на социалните работници, както и оказва методическа подкрепа. Аналогично, ако не сте доволни от работата на социалните работници по вашия казус, можете да подадете сигнал/жалба. Идентично като служителите на АСП, тези също участват в екипни срещи по отделните случаи.
4. органи на МВР /районното управление/ - в случай на акт на насилие за неговото преустановяване, както и подаване на жалба в районното управление, при което ще поканят насилника за разговор, на който ще го предупредят за последиците от продължаващото му поведение. Извеждането на насилника от дома и задържането му в ареста - възможно, но доколко се прилага...?
5. НТЛД 111 116 - денонощната национална линия за деца, която е също безплатна. Своевременно предават информацията на компетентния отдел "Закрила на детето". Получавате психологическа подкрепа и ви насочват към кого да се обърнете. Националната телефонна линия за деца е създадена към Държавната агенция за закрила на детето, но се поддържа от Фондация "Асоциация Анимус". При всеки постъпил сигнал се уведомяват писмено ДАЗД, АСП и съответно Отдел "Закрила на детето" и в отделни случаи органите на МВР. Почти винаги ОЗД се уведомява устно, веднага след получаване на сигнала. Служителите от НТЛД единствено могат да приемат сигнала ви, да съберат възможно най-много фактологична информация, да ви насочат откъде да получите подкрепа, както и да ви окажат психологическа подкрепа.
7. доставчик на социални услуги, свързани с настаняване/ Кризисен център - в случай на наличие на свободни места и при добра воля да ви приемат без документи и изследвания (държат много на изследванията за чревни паразити), могат да ви настанят веднага в центъра. За съжаление понякога забравят, че законът допуска прескачането на административните процедури при наличие на пряк риск за живота и здравето.
8. доставчик на социални услуги, без настаняване /Центрове за обществена подкрепа/ - за получаване на психологична подкрепа, както и временна материална подкрепа под формата на дрехи, обувки, храна за детето/децата.
9. Районният съд по настоящ или постоянен адрес за подаване на молба за защита от домашно насилие.
* Съдебна медицина - услугата по издаването на съдебно медицинско свидетелство е заплатена. Същото се издава по искане на лицето и установява физическото състояние в момента на прегледа. Добре е в случай на физическо насилие винаги да си издадете такова, дори и да нямате намерение да предприемете някакви мерки към дадения момент.
Допълнителна информация относно правомощията на някои от споменатите:
I. Агенция за социално подпомагане - дирекции "Социално подпомагане" - отдел "Закрила на детето"
Агенцията за социално подпомагане е онази държавна структура, която се занимава пряко с въпросите за подкрепа на социално слабите /бедност/ и хората в нужда или иначе казано изпадналите в тежко социално положение.
Функционалното звено в структурата на АСП, което в конкретния случай ни интересува е дирекцията "Социално подпомагане". Тя се състои от три отдела – отдел
„Социална закрила“ /ОСЗ/, отдел „Хора с увреждания и социални услуги“
/ХУСУ/ и отдел „Закрила на детето“ /ОЗД/. Служителите и в трите отдела са „социални
работници“ и изискването за заемане на тази длъжност все още е притежаване на
средно образование.
Накратко за функциите на всеки един от отделите:
Първият посочен отдел – ОСЗ, се занимава с отпускането на
/социалните/ помощи по реда на Закона за социално подпомагане и правилника за
неговото прилагане, както и помощите за отглеждане на деца, както и тези за
отопление. Поради големият брой на подпомаганите лица, обикновено отдел СЗ е
разделен на филиали, всеки имащ своята териториална компетентност в рамките на
конкретната дирекция.
Работата на отдел ХУСУ е свързана с отпускането на
интеграционни добавки по реда на Закона за интеграция на хората с увреждания и
правилника за неговото прилагане, настаняване на възрастни лица в
специализирани заведения /домове за стари хора и домове за възрастни с
увреждания/.
Отдел „Закрила на детето“ е ангажиран в осъществяването на
пряката работа с децата в риск и осигуряване
на подкрепа за техните семейства. Служителите на ОЗД са онези, които извършват
проверка на обстоятелствата при подаден сигнал за дете в риск, преценяват риска
за него, могат да предприемат мерки за закрила, съответно да го настанят извън
семейството. Накратко това е единствената структура в рамките на цялата изпълнителна власт, при която служителите
имат право да работят директно с деца т.е. да провеждат срещи с тях и да планират
работата с тях. Всички останали държавни
органи министерства и агенции, както и дирекции и отдели в техните структури
единствено оказват т. нар. методическа помощ. Тук поставям акцента върху държавните органи, изключвайки НПО, които
имат право да работят с деца след насочване от ОЗД или след заявка на родител. В случаите, в които сте жертва на насилие в семейството и имате дете, можете да бъдете настанена заедно с него в кризисен център за пострадали от насилие. За целта се подава молба до директора на ДСП, като в случая са ангажирани служителите от отдел "Закрила на детето" и те координират действията по настаняването. В случите на жени, без деца, компетентен е отдел ХУСУ. Важен момент е, че законът допуска административната процедура по настаняването да бъде преодоляна бързо в случаите с непосредствен риск за живота и здравето.
Правилник за прилагане на Закона за социално подпомагане /ППЗСП/
Чл. 40. (Изм. - ДВ, бр. 40 от 2003 г., в сила от 01.05.2003 г.) (1) Лицата, които желаят да ползват социални услуги, подават писмена молба по настоящия си адрес съответно до:
1. директора на дирекция "Социално подпомагане" - за социалните услуги, които са делегирани от държавата дейности, съгласно приложение № 9;
2. кмета на общината - за социалните услуги, които са общинска дейност;
3. органа на управление, когато доставчикът на социалните услуги е физическо лице, регистрирано по Търговския закон, или юридическо лице.
(2) ...
(3) ...
(4) ...
(5) Лице, пострадало от домашно насилие, което отправи молба за настаняване в "кризисен център", се настанява незабавно независимо от постоянния му адрес. Когато лицето се придружава от дете и е негов родител или настойник, детето се настанява заедно с него.
(6) Когато лицето, пострадало от домашно насилие, е бременна жена или майка на дете, ненавършило 3 години, и е в риск да изостави детето си, тя се настанява незабавно заедно с детето. В случай че майката е придружена от друго свое дете - навършило 3 години, то също се настанява заедно с нея.
(7) ...
(8) При непосредствена опасност за живота на лицата, настанени по реда на ал. 5 и 6, и на техните деца доставчикът на социалната услуга уведомява органите на Министерството на вътрешните работи по местонахождение на кризисния център или на звено "Майка и бебе".
В отделна публикация ще разгледам по-подробно правомощията на отдел "Закрила на детето".
II. Държавна агенция за закрила на детето
От съществено значение е да се отбележи, че отделите „Закрила
на детето“ са структура към Агенция за социално подпомагане, за разлика от всеобщото объркване, че са към Държавната агенция за закрила на детето /ДАЗД/. Освен в броя на териториалните структури в страната, общия брой на служителите на двете агенции, основната разлика между ОЗД и ДАЗД е в техните функции. Служителите от ДАЗД не работят пряко с децата и техните семейства, не работят пряко по сигнали и не оценяват рискове, не извършват посещения на адреси, не насочват деца към психологична подкрепа. ДАЗД имат административна и стратегическа роля и подход в системата за закрила на детето. Те могат да направят проверка на дейността на социалните работници по вашия случай и да им дадат насоки за работа. Една от най-важните им функции в случая е свързана с развитието на стратегии и планове, участие в разработване на нормативни документи и повдигане на обществен дебат по темата.
ДАЗД и АСП са органите, които могат да подбудят промяната на законодателно ниво в борбата с насилието. Най-общо казано обаче наличието на две структури АСП и ДАЗД, които да са ангажирани в закрилата на детето (и двете в разработването на политики, а само една от тях в пряка работа с децата) е сериозен проблем, доколкото съревнованието за това кой е по-велик и кой прави повече за децата провокира несътрудничество и враждебност в постигането на иначе общите цели.
ДАЗД и АСП са органите, които могат да подбудят промяната на законодателно ниво в борбата с насилието. Най-общо казано обаче наличието на две структури АСП и ДАЗД, които да са ангажирани в закрилата на детето (и двете в разработването на политики, а само една от тях в пряка работа с децата) е сериозен проблем, доколкото съревнованието за това кой е по-велик и кой прави повече за децата провокира несътрудничество и враждебност в постигането на иначе общите цели.
Коментари
Публикуване на коментар